×

فرایند 7 مرحله ای رسیدن به صفحه اول گوگل

آموزش, بازدید سایت Jafarkhan 16 اسفند 1399

بهترین مکان برای مخفی کردن جسد صفحه دوم گوگل است. همین جک در بین سئو کاران کافی است تا اهمیت اینکه چطور به صفحه اول گوگل برسیم و بالا آمدن در صفحه اول گوگل و رتبه های بالاتر را درک کنید. تنها 0.78% کاربران بر نتایج صفحه دوم google  کلیک می کنند.

در این مطلب شما یاد می گیرید که چطور طعم شیرین بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل را بچشید.

چطور در صفحه اول گوگل باشیم؟

قبل از شروع کار نکات زیر را در مورد وب سایت خود بررسی کنید.

  • موبایل فرندلی بودن سایت
  • سرعت لود بالا
  • Easy to use یا استفاده آسان (ناوبری، ux خوب و ..)
  • استفاده از پروتکل https
  • ساختار مناسب
  • رفع مشکلات فنی سئو

موارد بالا جزو فاکتور های رتبه بندی گوگل هستند و به قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل شانس بیشتری می دهد. بنابراین قبل از ورود به فرآیند 7 مرحله ای سعی کنید همه آنها را درنظر بگیرید. شما در هر مرحله به سوالاتی پاسخ می دهید و پاسخ به این سوالات نقشه راه شما را مشخص می کند.

فرایند 7 مرحله ای را به طور خلاصه در نمودار زیر مشاهده می کنید.

فرایند 7 مرحله ای در پاسخ به سوال چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟

مرحله 1: انتخاب کلمه کلیدی

احتمالا شما از قبل یک لیست کلمه کلیدی آماده کرده اید که می خواهید برای آنها در صفحه اول باشید یا حتی به رتبه اول گوگل برسید.

اگر نمی دانید کلمه کلیدی چیست این راهنما را بخوانید. و از ابزارهای رایگان پیدا کردن کلمات کلیدی برای یافتن آنها استفاده کنید.

سوال: لیست کلمات کلیدی خود را آماده کرده اید؟
  • اگر پاسخ بله است به مرحله 2 بروید.
  • اگر پاسخ شما خیر است به مرحله 1 برگردید و لیست کلمات کلیدی را تهیه کنید.

مرحله 2: بررسی رقبا

همانطور که راه اندازی فروشگاه موفق در آن طرف خیابان و روبروی وال مارت کار سختی است، زمانی که رقابت برسر کلمه کلیدی زیاد است؛ رسیدن به صفحه اول گوگل نیز سختتر است.

بنابراین قدم دوم درک فضای رقابتی است. برای اینکار کافی است کلمه کلیدی خود را سرچ کنید و به صفحه اول نتایج گوگل دقت کنید. اگر همه آنها برندهای مطرحی هستند و شما یک استارت اپ تازه کار، کسب رتبه خوب برای شما در کوتاه مدت و میان مدت بسیار سخت است.

به عنوان مثال کلید واژه “خرید تلویزیون” را سرچ کنید. نتایج نشان دهنده یک رقابت پر چالش است.

بررسی رقبا در گرفتن رتبه در صفحه اول گوگل

اگر برندهای مطرح حوزه کسب و کار خود را نمی شناشید می توانید در سایت ahrefs از بخش keywords Explorer کلمه کلیدی را وارد کنید. سپس SERP overview را انتخاب و به ستون DA نگاهی بیندازید.

قدرت و برتری دامنه ها با مقیاس 1 تا 100 نشان داده شده است. هر چند این معیار صد در صدی برای شناخت رقبای قدرتمند نیست اما یکی از بهترین ابزارهاست.

سوال: ببینید وب سایت های با وضعیت و اعتبار مشابه شما در صفحه اول رتبه دارند یا نه؟
  • حتی اگر یک یا دو مورد مشاهده شد، پاسخ شما بله است. پس انتخاب کلمات کلیدی به درستی انجام شده و شما می توانید به مرحله 3 بروید.
  • اگر پاسخ شما خیر است، پس بهتر است از کلمات کلیدی با رقابت کمتر و لانگ تیل ها استفاده کنید. به مرحله 1 برگردید و مجددا  کلمات کلیدی با رقابت کمتر را انتخاب کنید. بنابراین در میان مدت و کوتاه مدت می توانید در یکسری از کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل باشید.

اگر کسب رتبه برای این کلمه برای شما حیاتی است، بنابراین در کنار لانگ تیل ها می توانید از ترفندهای لینک سازی و ساخت بک لینک استفاده کنید.

مرحله 3: صفحه هدف را انتخاب یا ایجاد کنید

برای کلمه کلیدی انتخابی، صفحه ای را انتخاب یا ایجاد کنید که همسو با هدف کاربر است.

مهم است که بدانید که google صفحات سایت را رتبه بندی می کند نه وب سایت ها را.

نتیجه جستجوی “بهترین افزونه سئو” و “بهترین افزونه های سئو کدام اند؟” را مشاهده کنید. صفحات مختلفی را در نتایج صفحه اول می بینیم. همانطور که مشاهده می کنید نتایج این دو متفاوت است. هدف کاربر از کوئری اول دانلود و خرید افزونه سئو و از دومی معرفی و آشنایی با بهترین افزونه های سئو است.

پیدا کردن صفحه هدف کلمه کلیدی در چطور به صفحه اول گوگل برسیم

 

برای مقاله “بهبود نرخ کلیک” نتیجه زیر را ببینید.

صفحه ای که می خواهید رتبه بگیرد؛ ممکن است صفحه اصلی شما یا هر صفحه دیگری باشد که مقصود و همسو با هدف کاربر است.

صفحه هدف شما اگر این سه “C” را داشته باشد، می تواند به سادگی رتبه های بالاتر را بگیرد.

1: نوع محتوا (Content-type)

2: فرمت محتوا (Content format)

3: مخاطب محتوا (Content angle)

نوع محتوا (Content-type): “انواع” محتوا در نتایج جستجو معمولاً یکی از این موارد زیر است:

  • پست وبلاگ
  • صفحه محصول (صفحه یک محصول تکی)
  • صفحه دسته بندی محصولات (صفحه ای که چندین محصول را نشان می دهد)
  • صفحه فرود (صفحه لندینگی که یک محصول یا خدمات خاصی نشان می دهد)

با مشاهده عناوین صفحه  URL آنها می توانید نوع محتوای کلمه کلیدی را در گوگل مشاهده کنید. به عنوان مثال می بینید که تمام صفحات رتبه بندی شده برای “بهترین افزونه های سئو” پست های وبلاگ هستند.

تشخیص نوع محتوا برای بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل

حالا “خرید یخچال” را سرچ کنید. صفحه دسته محصولات فروشگاهی برای شما نمایش داده می شود نه مقاله راهنمای خرید یخچال.

فرمت محتوا: قالب و فرمت محتوا معمولا در رتبه های بالاتر کاملا قابل مشاهده است. عباراتی مثل” چطور، آموزش گام به گام، نظرات، بررسی ها، مقایسه ها و …”

مثال زیر را ببینید: بهترین قالب های سئو وردپرس را سرچ کنید. مشاهده می کنید که اکثر مقالات با عنوان تعداد قالب های معرفی شده بیان شده است.

تشخیص فرمت محتوا در بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل

یا “چطور پنکیک درست کنیم؟” را سرچ کنید و نتیجه را ببینید.

مخاطب محتوا: مخاطب و سطح محتوا را در رتبه های بالاتر گوگل مشاهده کنید. به عنوان مثال “آموزش طراحی وبلاگ” را سرچ کنید در نتایج می توانید مشاهده کنید که این مقالات برای سطح مبتدی یا به صورت آموزش جامع نمایش داده شده است. حال تصور کنید مقاله “افزایش درآمد وبلاگ از 0 به 1 میلیلون تومان در یکماه ” را نوشته اید. این مقاله دیگر برای کاربران مبتدی و سرچ آموزش طراحی وبلاگ نمایش داده نمی شود.

سوال: آیا صفحه کیورد شما هم راستا با هدف جستجوی کاربر ( SEARCH INTENT) است؟
  • اگر بله برو به مرحله 4. لینک پرشی بزن
  • اگر خیر، پس صفحه من با هدف جستجو همسو نیست. شما سه انتخاب در اختیار دارید:

1: صفحه هدف را بر اساس نتایج ویرایش کنید.
2: صفحه جدیدی ایجاد کنید.
3: به مرحله شماره 1 برگردید و یک کیورد دیگر برای این صفحه انتخاب کنید.

نکته: به هیچ وجه صفحات بی ربط را انتخاب نکنید. این مرحله به ظاهر ساده ولی یکی از مهمترین مراحل است.

 

مرحله 4: اطمینان حاصل کنید مطالب شما به طور کامل موضوع را پوشش می دهد

اینکه محتوای شما همسو باشد کفایت نمی کند. این محتوا باید جامع و کامل باشد. حالا چطور مطمئن شویم محتوای ما برای رتبه های اول گوگل مناسب است؟ به عنوان مثال برای “بهترین مارک های ساعت” انتظار می رود یک لیست که تمرکز آن بر معرفی برند های لوکس است را بیان کنید.

ایا نیاز هست که از تمام برندها صحبت شود؟ در چه حد باید در مورد ویژگی برندها صحبت کرد؟

پاسخ را در بررسی نتایج صفحه اول گوگل پیدا کنید. علاوه بر این یک نکته مهم و کلیدی این است که محتوای خود را عمیق تر و متفاوت تر از سایر نتایج کنید. اینکار از طریق شناسایی گپ های محتوایی در رتبه های بالاتر گوگل است. کافی است چند مورد از مقالات رتبه های بالاتر را در ابزار ahref در بخش Content Gap یا الکسا بررسی کنید و محتوای گپ آنها را در مقاله یا محصول خود قرار دهید.

سوال مرحله 4: ایا محتوای من جامع است و موضوع را به طور کامل پوشش می دهد؟
  • اگر پاسخ بله است به مرحله 5 بروید.
  • اگر پاسخ خیر است؛ برای بهبود مطلب خود از روش های بالا کمک بگیرید. در غیر اینصورت به مرحله 1 برگردید و مجددا یک کلمه کلیدی ساده تر انتخاب کنید.

 

مرحله 5: برای رسیدن به صفحه اول گوگل چه تعداد بک لینک مورد نیاز است؟

بک لینک یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. در بررسی اعتبار دامنه نیز تعداد بک لینک های مفید کاملا قابل مشاهده است. بررسی ها نشان داده که رابطه مستقیمی بین ترافیک ارگانیک و بک لینک های با کیفیت وجود دارد. این بررسی برای میلیاردها صفحه انجام شده است.

چطور در صفحه اول گوگل باشیم ، ارتباط بک لینک با ترافیک ارگانیک

می دانید چه تعداد بک لینک نیاز دارید؟

هر چند هیچ راهی برای تشخیص قطعی تعداد و کیفیت بک لینک ها وجود ندارد. اما یک روش تخمین برای تعداد بک لینک استفاده از ابزار moz و ahrefs است.

در غیر اینصورت می توانید از ابزار ahrefs گزینه keyword explorer را انتخاب کنید تا دشواری این کلمه را مشاهده کنید. سپس “Serp Overview” را انتخاب کنید. در این نمای کلی می توانید تعدا بک لینک هایی که برای این کلمه در رتبه های اول تا 10 گوگل است را مشاهده کنید. نتایج مر بوط به “بیمه ماشین” را در زیر ببینید.

چطور در صفحه اول گوگل باشیم، ارتباط اعتبار بک لینک با رتبه بندی گوگل

رقبای شما در این کلمه کلیدی از 254 تا 1228 بک لینک گرفته اند. این کلمه را با “بیمه ماشین ارزان” مقایسه کنید. احتمالا تفاوت بین دو کلمه کلیدی انتخابی و میزان رقابت آنها را درک کرده اید.

نکته 1: دقت کنید نمی توان در مدت زمان کوتاهی بک لینک زیاد و غیر طبیعی دریافت کرد. لینک سازی نیاز به زمان بیشتری دارد. بهتر است نگاهی به عمر دامنه وب سایت های رقبا که بیندازید.

نکته 2: تعداد و کیفیت بک لینک بسیار مهم است. بسیاری از این بک لینک ها در ابزارهای آنلاین قابل مشاهده نیستند و این احتمال وجود دارد که تعدادی از این بک لینک ها دیساو (disavow) شده باشد که هنوز این ابزارها آنها را در ارقام خود محاسبه می کنند.  اما بهرحال چاره ای جز استفاده از این ابزارها نیست. بهتر است از چند ابزار در کنار هم استفاده کنید.

سوال مرحله 5: آیا می توانید بک لینک کافی بسازید؟
  • اگر پاسخ شما بله است به مرحله 6 بروید.
  • در غیر اینصورت اگر فکر می کنید امکان ساختن میانگین تعداد بک لینک های رتبه های 1 تا 10 برای شما امکان پذیر نیست و این یک رفتار غیر طبیعی از جانب گوگل محسوب می شود به مرحله 1 برگردید و کلمه کلیدی ساده تری انتخاب کنید.

هزینه آمدن به صفحه اول گوگل برای کلمات کلیدی سخت صرف زمان و پول بیشتر است.

 

مرحله 6: ساخت بک لینک و لینک سازی داخلی بیشتر

بک لینک بیشتر به اعتبار صفحه مقصد شما کمک بسیار زیادی می کند. از طرف دیگر لینک سازی داخلی می تواند تاثیر بسیار زیادی در قرار گرفتن صفحه سایت شما در صفحه اول گوگل دارد.

در این مطلب در مورد نحوه لینک سازی خارجی نمی توان صحبت کرد اما یک روش ساده برای پیدا کردن همه صفحات حاوی کلمه کلیدی برای لینک سازی داخلی به شیوه زیر است:

در گوگل کوئری زیر را سرچ کنید:

Site:idomain.com “کلمه کلیدی”

پیدا کردن صفحات حاوی کلمه کلیدی در سایت، لینک داخلی

به این ترتیب تمام صفحات سایت شما که کلمه کلیدی در آنها آمده نمایش داده شده و شما می توانید در آنها لینک داخلی ایجاد کنید.

سوال مرحله 6: شما لینک سازی داخلی و خارجی کافی ایجاد کرده اید؟
  • اگر پاسخ بله است وقت آن است که به مرحله 7 بروید.
  • اگر پاسخ شما خیر است زمان بیشتری بگذارید و لینک سازی داخلی و خارجی (بک لینک) صفحه هدف را تقویت کنید. فعلا در همین مرحله بمانید.

 

مرحله 7: صبر کنید!

متاسفانه یا خوشبختانه برای آوردن سایت به صفحه گوگل زمان لازم است. یک بررسی از ahrefs و تجربه شخصی ما زمانی حداقل یکساله نیازمند است تا در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

آمار نشان داده که کمتر از 5% صفحات سایت ها در کمتر از یکسال توانسته اند به رتبه 10 گوگل برسند. این به آن معنا نیست که این کار امکانپذیر نیست. روی سئو سایت خود سرمایه گذاری کنید و نیاز کاربر را بخوبی رفع کنید. مطمئنا برای کلمات کلیدی ساده تر شما ترافیک قابل قبولی دریافت خواهید کرد.

سوال مرحله 7: ایا موفق به بالا آمدن سایت در صفحه گوگل  شده اید؟
  • اگر بله تبریک می گوییم به مرحله 1 برگردید و برای سایر کلمات کلیدی تلاش کنید.
  • اگر خیر به مرحله 6 برگردید.

در این مطلب گفتیم که چطور به صفحه اول گوگل برسیم اما یک نکته مهم را به یاد داشته باشید؛ از همه شما یک کسب و کار محلی دارید؟ اگر کلمه کلیدی مورد نظر کسب و کار خود را سرچ می کنید و باکس نقشه گوگل برای شما باز می شود لطفا ابتدای کار بیزینس خود را در نقشه گوگل ثبت کنید.

چرا اینکه فقط در صفحه اول گوگل باشیم کافی نیست؟

به نمودار زیر نگاه کنید. میانگین CTR یا نرخ کلیک برای رتبه های مختلف گوگل نمایش داده شده است. نزدیک به 70% کلیک ها تنها برای رتبه های 1 تا 3 گوگل است. بنابراین رسیدن به صفحه اول گوگل، تنها شروع کار است. کار شما برای رقابت و گرفتن رتبه 1 تا 3 ادامه دارد.

درصد صفحاتی که در کمتر از یکسال در صفحه اول قرار می گیرند.

برای مشاهده نرخ کلیک 10 نتیجه صفحه اول گوگل، کلمه کلیدی “خرید مانتو” و “گوشی سامسونگ” ببینید.

 

بعد از اینکه در صفحه اول گوگل قرار گرفتید، باید بفکر بهبود رتبه خود باشید. یکی از روش های بهبود رتبه افزایش CTR است. برای اینکار ترفندهای مختلفی وجود دارد. توصیه می شود مقاله بهبود نرخ کلیک (CTR) را مطالعه کنید.

نهایتا: هیچ روش و راهکار دقیقی برای اینکه چطور به رتبه اول گوگل برسیم و چگونه در صفحه اول باشیم وجود ندارد و این راهنما صرفا تجربه ای بود و از منابع معتبر استخراج شد.

اجازه ندهید هیچ کس خلاف این حرف را به شما بزند!

شما هر استراتژی دیگری را می توانید به کار ببرید. در کنار تولید محتوای خوب و سئوی اصولی رقبا را بررسی کنید و توقع این را نداشته باشید در هر کلمه کلیدی با هر سختی بتوانید سریعا نتیجه بگیرید و به صفحه اول گوگل بیایید. فاکتورهای زیادی در سئو تاثیر دارند که اطلاع داشتن از آنها به بهبود رتبه سایت شما کمک می کند.

Jafarkhan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جعفر عباسی مدیر سایت
پرفروش ترین قالب وردپرس با 90 درصد تخفیفــــــ!خرید با 90 درصد
+